مصرف زیاد ماست و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

 25 دسامبر 2014- پس از اعلام  کاهش خطر ابتلا به دیابت  نوع  2 با مصرف زیاد لبنیات دانشمندان به بررسی  تأثیر مصرف مقادیر زیاد ماست  بر خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 پرداختند.

بر اساس  تحقیق اخیر مصرف زیاد ماست با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است. دانشمندان با آنالیز اطلاعات گردآوری شده از سه  تحقیق بزرگ  به این نتایج دست یافتند و یافته های خود را در مجله ی  BMC Medicineمنتشر نمودند.

دراین تحقیق اطلاعات مصرف مواد لبنی  وسلامت  بیش از 195 هزار متخصص سلامت که درطی  چند دهه جمع آوری شده بود، آنالیز گردید. درطی مدت مطالعه  15 هزار نفر از افراد  شرکت  کننده  به دیابت  نوع 2 مبتلا شدند.

محققان دریافتند که مصرف زیاد ماست با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع  2 در ارتباط است و آنها  نتیجه گیری  نمودند که گنجاندن ماست  به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم از اهمیت  زیادی برخوردار است.

 دانشمندان ابراز داشتند که تجزیه و تحلیل اخیر با توجه به جمعیت بزرگ  شرکت  کننده، مدت زمان زیاد پیگیری و جمع آوری  مکرر داده ها  درباره ی رژیم  غذایی ، شیوه ی زندگی و سلامت افراد از اعتبار  بالایی برخوردار است.

با این حال دانشمندان  می گویند برای اثبات اثرحفاظتی  مصرف ماست  درجلوگیری  از ابتلا به  دیابت باید  تحقیقات بالینی در این زمینه انجام شود زیرا اطلاعات آنالیز شده از مطالعات آینده نگر جمع آوری شده اند و اطلاعات  درباره ی سلامت  افراد در طول زمان  جمع آوری  شده است بنابراین  برای بررسی رابطه ی علی و معلولی  باید  کارآزماییهای بالینی در این زمینه  انجام شود.

محققان  می گویند مصرف یک واحد  سروینگ ماست در  روز با کاهش 18 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع  2 ارتباط دارد، یک واحد  سروینگ ماست معادل با 28 گرم ماست است که حدود 2 قاشق  غذاخوری  ماست می باشد.

پرفسور WUمی گوید: مصرف مقادیر زیاد ماست حتی پس از در نظر گرفتن سن، نمایه ی توده ی بدنی و فاکتورهای خطر بیماریهای مزمن با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است درحالیکه درمصرف سایر محصولات لبنی چنین ارتباطی مشاهده  نمی شود.

 تحقیقات قبلی  نشان داده است کلسیم، منیزیوم و اسیدهای چرب خاصی درمحصولات  لبنی  وجود دارد  که با کاهش خطر ابتلا به  دیابت نوع  2 مرتبط هستند. تحقیقات  همچنین  به وجود باکتریهای پروبیوتیک  درماست اشاره  دارد که می تواند  به تعادل چربیها و آنتی  اکسیدان ها در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند  بنابراین  شاید چنین  اثری  به کاهش  خطر ابتلا به دیابت  کمک می کند.

 اخیراً دانشمندان بر اساس تحقیقات انجام شده دریافتند استفاده ی بیشتر از چربی اشباع موجب افزایش چربی خون نمی شود در حالیکه  افزایش مصرف  کربوهیدرات ها سبب  افزایش نوعی اسید چرب در خون می شود که با دیابت و بیماری قلبی در ارتباط است.

منبع: www.medicalnewstoday.com/articles/285992.php